Důvod, proč jet do Ostravy? Sjede se 200 hudebníků, představí se muzikanti z Ameriky i Asie
Do Ostravy se sjede na dvě stovky hudebníků. Podílet se budou na 10. bienále jednoho z největších festivalů na světě zasvěceného soudobé klasické hudbě a jejím alternativám. Jak dnes komponují mladí umělci z od nás, Ameriky nebo Asie? Jaké hudební světy nabídnou ti nejzkušenější skladatelé a interpreti proslavení předními vydavatelskými labely, působením na univerzitách nebo jen svou originální prací? Na která ikonická díla avantgardistů z dřívějška vzpomene Ostrava tentokrát? Na tyto tři základní otázky „Ódéček“ odpoví 10 festivalových dní v průběhu 22. – 31. srpna. Mapa událostí letošních Ostravských dnů odkazuje na industriál, divadlo, katedrálu i řeku Ostravici: všude tam se máte možnost setkat s velkými orchestrálními skladbami, operou, sborovou, komorní i konceptuální tvorbou, elektronickou hudbou i happeningy. Festival, ze kterého by se daly udělat přinejmenším tři další: Ostrava je velkorysá!
HIGHLIGHTS of OSTRAVA DAYS aneb proč musíte být za/na pár dní v Ostravě
Čtvrtek 22.8. Terry Riley In C a Robert Ashley The Wolfman – vhled do roku 1964 vystřídá pohled do budoucnosti: nové skladby nejmladší skladatelské generace v kombinaci s rockovým Black Series Petera Ablingera a Generation S Steffi Weismann. V noci vzdá Opening Performance Orchestra hold Phillu Niblockovi.
Pátek 23.8. / Sobota 24.8. Nejdelší událost v historii Ostravských dní: 18 hodinový maraton hudby a happeningů začínající skladbou pro devět motocyklů Harley Davidson Dietera Schnebela. Pokračujeme úchvatným a v Čechách naprosto neznámým dílem Crazy Nigger pro čtyři koncertní křídla Julia Eastmana, zaznějí kusy La Monte Younga i Aloise Háby, Elliota Sharpa a desítky dalších. Vrcholem ranních hodin bude čtyřhodinové provedení Inner Cities Alvina Currana v podání klavíristy Dana Vandewalleho s následným pětihodinovým Feldmanem For Philip Guston v autentickém podání S.E.M. Ensemble z New Yorku. Během Dlouhé noci můžete konzumovat, snít i bdít. Končíme v poledne brunchem u Ostravice, která v konceptu Theo Finkela nahradí řeku Temži.
Sobota 24.8. Několik hodin po Dlouhé noci následuje na Dole Michal šestihodinový Minimaraton elektronické hudby: vystoupí abstraktní vokalistka Agnes Hvizdalek, manipulátorka kazetových pásků Angélica Castellé, zvukový umělec Jonáš Gruska, hudebník a improvizátor Joke Lanz a další. Připravil Bludný kámen a kurátor Petr Vrba. Přímý přenos pro Český rozhlas Vltava povede Ladislav Železný.
Neděle 25.8. Velké orchestrální otevření, nejnabitější a zřejmě nejatraktivnější večer festivalu. 90členné ONO ve spojení s Ostravskou bandou uvede v Trojhalí Karolina velký orchestrální kus Chayi Czernowin z Harvardu, virtuózní jazzem prosáklou skladbu pro basklarinet Vídeňáka Bernharda Langa, světové premiéry Petra Cíglera a Michala Rataje anebo mikrotonální hudbu kanadského skladatele Marca Sabata z Berlína. Dopoledne bude o pozici soudobé kompozice v ČR s klíčovými osobnostmi českých institucí diskutovat Boris Klepal.
Pondělí 26.8. První koncert vyhlášené Ostravské bandy, kterou pro festival před 15 lety založil umělecký šéf a spiritus agens Ostravských dní Petr Kotík. A největší skvosty toho večera? Rozhodně Sciarrinova Il Cantiere del poema, kterou přijede zazpívat jeho múza Anna Radziejewska nebo nová kompozice amerického avantgardisty Christiana Wolffa. Poprvé uslyšíme v Ostravě dílo Isabel Mundry. Stejně jako Wolff, i ona a řada mladých skladatelů toho večera budou u provedení svých skladeb přítomni.
Úterý 27.8. Otevřou se brány katedrály. Peter Graham nabídne kus pro šest violoncell, skladatel ticha Klaus Lang bude hrát na katedrální varhany, Ligetiho sborovou skladbu Lux aeterna a další vokální kusy provede Canticum Ostrava pod vedením Jurije Galatenka. Z českých skladatelů se představí Vojtěch Šembera. Po hodinové pauze dojde k provedení jediné kompozice jednoho z prvních konceptuálních umělců Yvese Kleina: pozoruhodný, skoro až existenciální zážitek – 40 minut hudby a ticha v rovnocenném sledu.
Středa 28. 8. Daniel Riegler je z Vídně, stejně tak jeho Studio Dan, proslulé jazzovým naturelem. Pro Ostravské dny objeveni paradoxně na svém úspěšném vystoupení v Brooklynu. Koncert, na jehož programu jsou skladby mladých umělkyň z Běloruska i Chorvatska a kompozice vídeňské hudební scény, bude nabitý energickým provedením. Hvězdou pozdního večera pak bude americký skladatel a virtuózní klavírista Frederic Rzewski. Na minulých Ostravských dnech uhranuly jeho klavírní variace The People United Will Never Be Defeated! Večer nazvaný Piano Piano Kudu doplní jemenský šofar ve vlastní interpretaci skladatele Alvina Currana.
Čtvrtek 29.8. Noc smyčcových kvartet: na jedné straně světoznámý Quatuor Bozzini z Montrealu, na straně druhé kvarteto vzniklé pro tento večer Slavíková Quartet z Ostravy. Pro Bozzini napsal svou novou skladbu Christian Wolff, do svého repertoáru zařadili kvarteto Petra Kotíka i Any Sokolović. Mimořádnost koncertu podtrhne skladba u nás neznámé Johanny Magdaleny Beyer (1988-1944), první známé dílo pro nástroje s elektronikou. Ze studentských prací je na programu např. Nine Lucie Vítkové.
Pátek 30.8. Opět Ostravská banda a světová premiéra houslového koncertu (právě dopsaného) pro Hanu Kotkovou z dílny Petra Kotíka, mimořádně náročná skladba pro smyčce Miroslava Srnky (v Čechách dosud neprovedená), kompozice rezidentů a opět Frederic Rzewski, v jehož skladbě A Dog´s Life se sólového klavírního partu ujme fenomenální belgický klavírista Daan Vandewalle.
Sobota 31.8. Odpolední koncert Last call / Poslední výzva dává příležitost rezidentům Institutu, nám poskytne vhled do tvorby mladé generace skladatelů napříč světem. Ostravské dny ukončí večer Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Na krytém náměstí v Trojhalí Karolina uslyšíme nejdříve světovou premiéru skladby jednoho z nejoriginálnějších skladatelů dneška Petra Bakly a poté se na hodinu doslova otevřou nebesa. Claudia Barainsky bude v nadzemských výškách zpívat na skrovný text Samuela Becketta Feldmanovu operu/neoperu Neither. Nastudování se ujme jeden z nejzkušenějších dirigentů současné hudby vůbec Peter Rundel.
Prodej festivalových vstupenek byl zahájen 1. května. Permanentka na všechny koncerty je do 30. 6. za 750 Kč, od 1. 7. pak za 850 Kč. Sleva pro studenty, seniory, ZTP/P činí 150 Kč z ceny permanentky. Ceny jednotlivých koncertů jsou uvedeny na našich webových stránkách. Vstupenky je možné zakoupit v síti GoOut.
Festival Ostravské dny se koná za podpory statutárního města Ostravy, Ministerstva kultury ČR, Moravskoslezského kraje a Česko-německého fondu budoucnosti a díky dalším institucím, nadacím i podpoře soukromého sektoru. Za kontinuální velkorysou pomoc Ostravskému centru nové hudby děkujeme Liboru Winklerovi.
Ostravské dny probíhají ve spolupráci s Trojhalím Karolina, Národním divadlem moravskoslezským, Janáčkovou konzervatoří v Ostravě, Provozem Hlubina a spolkem Bludný kámen.
Pořadatelem festivalu je Ostravské centrum nové hudby. Informace o festivalu a dalších projektech jsou k dispozici na webových stránkách www.newmusicostrava.cz a také na facebooku.
- Předchozí Za Jordánem nemusíte až do Izraele, najdete ho i v Táboře!
- Následující Hvězda muzikálů Fantom Opery a Čarodějka si užívá na Seychelách. Je to ráj, napsala
0 Komentáře “Důvod, proč jet do Ostravy? Sjede se 200 hudebníků, představí se muzikanti z Ameriky i Asie”