Nejoblíbenější destinace Čechů? New York a Barcelona. Roste i poptávka po Bali!
Nejoblíbenějšími destinacemi v prvním pololetí roku byly podle prodeje letenek New York a Barcelona, roste popularita Bali. Od návštěvy Srí Lanky neodradila Čechy ani bezpečnostní situace. Zájem o cestování leteckou dopravu v posledních deseti letech stoupl o více než pětinu.
Dlouhodobě populární cílovou stanicí Čechů je New York. Do toho v první polovině letošního roku zakoupilo letenku nejvíce zákazníků STUDENT AGENCY. Mezi evropské tradičně populární destinace patří Barcelona či Londýn. S nadcházejícím létem roste zájem o evropská přímořská letoviska jako je španělská Palma de Mallorca, Malaga, chorvatský Split nebo jihofrancouzské Nice. V červnu řadu zákazníků přitáhl portugalský Lisabon.
„Ze statistik je ale možné vyčíst i současné trendy v cestování. V Evropě jsou to jednoznačně velké metropole, jako Paříž, Amsterdam, Londýn. Lidé ale objevují i menší města, která je lákají na zajímavé památky. Většinou se jedná o kratší cesty na takzvané prodloužené víkendy. Co se týče Severní Ameriky, sice nejvíce našich zákazníků míří do New Yorku, jeho pozice v žebříčku ale už není tak neochvějná jako v minulých letech. Roste zájem zákazníků o Miami, Los Angeles nebo kanadská města jako je Toronto. Proud českých turistů se tříští, lidé chtějí objevovat nová místa,“ zmiňuje Janičinová za letenkové oddělení.
Další trend, který se podle ní nemění, jsou zimní cesty do jihovýchodní Asie. „Thajsko, Bali, Srí Lanka tvoří nejpopulárnější trojlístek. Nicméně Bali letos takříkajíc šlape na paty Thajsku. Zatímco do Thajska vycestoval srovnatelný počet našich zákazníků jako před rokem, u Bali jsme zaznamenali asi 25 % nárůst zájmu,“ dodává. Nižší počet prodaných letenek na Srí Lanku podle ní ovlivnila bezpečnostní situace v zemi. „Pokles je ale minimální, ze zkušenosti vím, že Češi se většinou zhoršenou bezpečnostní situací nenechají od cesty do dané destinace odradit na moc dlouho, popř. zvolí jiný cíl,“ dodává.
Navíc, v posledních letech nakupují zákazníci letenky do těchto destinací celoročně, už se nejedná o čistě zimní destinace. Lze očekávat, že všechny tři zmiňované země se na konci roku mohou objevit v žebříčku těch nejvyhledávanějších vůbec.
U zákazníků letenek od STUDENT AGENCY letos zabodovala opět i Dubaj, zájem o letenky destinace narostl meziročně o 30 % a metropole Spojených arabských emirátů se stává jednou z nejoblíbenějších destinací zákazníků letenek od STUDENT AGENCY vůbec.
Růst letecké dopravy začíná zpomalovat
V prvním pololetí letošního roku se opět prodalo více letenek než za prvních šest měsíců loňského roku, a to do 5 %. Je to ale vůbec poprvé po několika letech skokového růstu, co prodeje letenek nestouply nijak výrazně. Vyplývá to ze statistik největšího prodejce letenek v České republice STUDENT AGENCY.
„To ale neznamená, že se růst v druhé polovině roku opět nezrychlí. Ze statistik je vidět, že v porovnání s předchozími lety lidé od začátku roku nakupovali opět větší množství letenek než o rok dříve. Růst se přibrzdil v dubnu a květnu. Tyto měsíce bývají jinak rekordní, letos nikoliv,“ vysvětluje možnou příčinu obchodní ředitelka od STUDENT AGENCY. Věra Janičinová.
Podle Janičinové za touto změnou stojí i události spojené s uzemněním Boeingů 737 MAX z bezpečnostních důvodů. „Přechodně došlo ke snížení kapacity volných míst do letních přímořských destinací. Témata kolem leteckého průmyslu byla hodně vidět, mluvilo se o nich, je pravděpodobné, že události na nějakou dobu podryly u lidí důvěru v leteckou dopravu. Takové výkyvy ale nikdy netrvají dlouho,“ hodnotí Janičinová, která má s prodejem letenek dvacet let zkušeností. Očekává větší nárůst prodejů letenek v druhé polovině kalendářního roku.
Mírné zpomalení růstu počtu cestujících v letecké přepravě predikovala pro letošní rok i IATA, mezinárodní organizace sdružující téměř 300 dopravců, kteří se na celkové letecké přepravě podílejí více jak 80 %. Podle prognózy evropské mezinárodní společnosti Eurocontrol, která se zabývá rozvojem systémů a postupů pro plynulé řízení letového provozu, bude postupné zpomalování růstu pokračovat i v dalších letech.
Před deseti lety…
V prvním pololetí letošního roku se prodalo o 20 % letenek více, než za stejné období pře deseti lety. „To ukázkově ilustruje vývoj letecké přepravy v Česku. Cestování letadlem jednoduše není už až tak exotické, pro některé se dokonce stalo běžnou součástí života. Vždyť řada lidí v dnešní době pracuje pro zahraniční společnosti na dálku, z domova, i z cest po světě,“ zmiňuje rostoucí počet lidí s flexibilním úvazkem Janičinová.
„Zároveň, pokud se podíváme do statistik roku 2010, překvapí nás, jak jsme svět tenkrát viděli jinak, a do jakých destinací se vlastně létalo nejvíce. Třeba do Dubaje jsme za první pololetí roku 2010 prodali menší počet letenek, než teď prodáme za měsíc,“ zmiňuje příklad Janičinová. Prahu s metropolí Spojených arabských emirátů od té doby spojily přímou leteckou linkou hned tři aerolinky.
- Předchozí Ve Frýdku-Místu se pokusí zdolat nejvyšší vrchol světa! V rámci gastrofestivalu
- Následující Žhavé fotky z dovolených: Borhyová se ukázala v plavkách, u moře jsou i Bendová, David či France
0 Komentáře “Nejoblíbenější destinace Čechů? New York a Barcelona. Roste i poptávka po Bali!”