Rubriky

Ztracené, anebo poškozené zavazadlo? Zde jsou rady, co s tím

Zkazil vám dovolenou nepříjemný zážitek v podobě ztraceného nebo poškozeného kufru? Nezoufejte, máte nárok na kompenzaci. Na nahlášení poškozeného kufru máte ještě 7 dní po návratu z dovolené.

Strach o zavazadlo při jeho odbavování před odletem asi prožila většina z nás, zvláště je-li na cestě přestup. V případě, že dojde k nějakým komplikacím, je především nutné je řešit okamžitě.

Zpožděné zavazadlo

Pokud zjistíte, že se vaše zavazadlo někde zatoulalo a nedorazilo s vámi do cílové zastávky, ihned to hlaste. V celním prostoru každého letiště je k dispozici přepážka pro reklamaci zavazadel, takzvaný Lost Baggage/Luggage nebo Baggage Claim. Pracovníkovi přepážky předejte útržek zavazadlového lístku a detailní popis vašeho zavazadla, především jakou mělo barvu, rozměry a další specifika. Poté s vámi sepíše PIR protokol (Property Iregularity Report). Dostanete číslo, kde se můžete informovat, zda už se vaše zavazadlo našlo. Naprostá většina zavazadel se dohledá a pracovníci dopravce vám je dovezou.

Za takovéto zpoždění zavazadla vám podle mezinárodního práva nepřísluší žádná kompenzace, ale dopravce vám je povinen proplatit náklady na nezbytné potřeby, bez kterých se po dobu zpoždění zavazadla neobejdete. Mezi ty patří především hygienické potřeby a základní ošacení. Žádost o proplacení nákladů je nutné spolu s účtenkami podat nejpozději do 21 dnů od doručení zpožděného zavazadla.

Ztracené zavazadlo

Pokud se zavazadlo nenajde do 21 dnů, je považováno za ztracené. „V tomto případě už lze po dopravci požadovat náhradu majetkové škody za zavazadlo a jeho obsah, s přihlédnutím na opotřebení,“ upozorňuje František Herynk ze společnosti Click2Claim, která se specializuje na pomoc cestujícím při potížích s jejich letem. Náhrada za ztracené zavazadlo se pohybuje maximálně do částky 1 300 Eur, tedy přibližně 33 300 korun. Jestliže v zavazadle přepravujete nějakou cennou věc, je vhodné si věc pojistit v rámci cestovního pojištění. K tomu pan Herynk dodává: „Cestující má možnost prohlásit hodnotu zavazadla vyšší než je hodnota odpovědnosti leteckého dopravce za předpokladu, že jsou pro to dopravcem vytvořeny tarifní podmínky. Například sportovní vybavení je někdy upraveno zvláštním předpisem dopravce.“ Lhůta, do kdy je nutné se o odškodné přihlásit je dva roky od data letu.

Poškozené zavazadlo

Nejčastějším problémem, který se při cestování letadlem v souvislosti se zavazadlem řeší, je jeho poškození. Pokud zjistíte, že váš kufr byl během přepravy poškozen, ihned to hlaste na přepážce reklamací. V případě, že závadu na svém zavazadle naleznete až doma, pak máte ještě sedm dnů od data letu, kdy můžete reklamaci. Jestliže dopravce vaši reklamaci uzná, může zavazadlo nechat opravit, nahradit novým ve stejné hodnotě nebo vyplatit finanční náhradu odpovídající hodnotě vašeho zavazadla.

Tagy

Mohlo by se vám také líbit...

0 Komentáře “Ztracené, anebo poškozené zavazadlo? Zde jsou rady, co s tím”

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *